כיצד נלמד את ילדינו לרכב על אופניים

כיצד נלמד את ילדינו לרכב על אופניים

רכיבה על אופניים היא אחת הדרכים החשובות ליצירת עצמאות ראשונית אצל ילדינו, כמו גם לחזק את הקשר שלנו עמם ולהקנות להם מיומנות שתלווה אותם למשך כל חייהם.

קיימות מספר טכניקות העוזרות לנו ללמד את היקרים לנו כיצד לרכב על אופניים.

במאמר זה נתמקד בכישורי הרכיבה הבסיסים הדרושים כדי לרכב על אופניים, תוך התמקדות בנקודות החשובות ביותר:

בחירת סוג האופניים המתאימים ללימוד, טכניקות ליצירת יציבות גבוהה ושמירה על שיווי משקל בזמן הרכיבה, שימוש נכון בבלמים ובפדלים, צד המלצות בדבר המקומות המתאימים ללימוד.

כעת נסקור את האפשרויות העיקריות כדי לבצע את המשימה הזו עם חיוך.

יתרונות נבחרים בשימוש בתלת אופן

תלת אופן קטנטן הוא אחד הכלים האופטימליים, כמו גם האינטואיטיביים ביותר כאשר מתחילים ללמוד לרכב על אופניים.

ילדינו רגילים אליהם עוד מלפני שהם עשו את צעדיהם הראשונים.

שימוש בתלת אופן מוריד גם את האפשרות הכואבת, לנו וגם לקטנטנים, של נפילה ומאפשרת להם להתרכז בכיוון הנסיעה ובדיווש.

קלות הניווט מאפשרת לילד לתפוס פיקוד על התלת אופן באופן קל ופשוט ולהיעזר אפילו ברגליו, כדי לנווט את תלת האופן. יתרון שתוכלו למצוא גם באופני איזון לילדים.

מהרגע שבו הילד מצליח להבין כיצד לנווט בקלות הוא יכול להשתלט גם על החלק השני, הדיווש.

לרכישת תלת אופן לילדים, פעוטות ותינוקות (מגיל 6 חודשים ומעלה).

חשוב לזכור!

רק לאחר שהילד שולט בנהיגה על כלי זה, יש מקום להתקדם וללמוד לרכב על אופניים המצוידות בגלגלי עזר, וזאת כדי למזער את השינוי ולשמור על הדרגתיות.

ניתן לומר באופן גורף כי למרבית הילדים אשר עברו את גיל שנתיים וחצי יש את היכולת לרכב על אופנים המצוידים בגלגלי עזר (בשלב זה רצוי לבחור בגלגלים בקוטר של 12 אינץ'), תוך התאמת מושב האופניים לגובהו של הילד.

ניתן לומר שבגיל זה רצוי להימנע מתלת אופן משום שכלי זה הינו בעל פוטנציאל הגעה למהירות גבוהה, ולכן במידה שהילד ידווש בו באופן מסיבי או בירידות הוא טומן בתוכו סכנות רבות. ובניגוד לאופניים, אין לו בלמים.

לתלת אופן יש גם סכנה בעליות ובסיבובים אשר שם יש לו נטייה להתהפך.

תלת האופן אשר עשוי מפלסטיק שונה מזה העשוי ממתכת – זה מתחיל באופן שהילד יושב עליו, ומתבטא גם באופן שבו ההגה בנוי.

בתלת אופן הפלסטיק הישיבה נמוכה יותר וההגה עדין פחות, מה שגורם לכך שבשלב הראשוני ילדנו יתקשו בניווט ובדיווש.

עם זאת ,על אף שתלת האופן מפלסטיק חזק פחות מתלת האופן המתכתי, הוא דווקא נוח יותר לנסיעה במדרכות העיר ומתאים אף לילדים גדולים יותר.

ראוי לציין כי בעקבות מרכז הכובד ואחיזת השטח שלו הוא בטיחותי באופן יחסי.

בנוסף, בחלק מכלי התלת אופן ניתן למצוא אף סוג של מעצורים אשר נותנים אופציה של האטה מסוימת, כמו גם מוט ניווט העוזר להוריו לשלוט בו.

עם זאת שהם בטוחים באופן חלקי, הם אינם פתרון ארוך טווח – כך שרצוי לרכוש אופניים המצוידים בגלגלי עזר.

איך נלמד את הילד לרכב על אופניים באופן יציב ?

ישנם שלושה טכניקות עיקריות להקניית יציבות ברכיבה על אופניים:

  • גלגלי עזר
  • רכיבה עם תמיכה צמודה של ההורה
  • רכיבה ללא תמיכה צמודה של ההורה

אין שיטה מושלמת!

יש להתאים את הטכניקה לשטח העומד לרשותנו ואף לשקול לעשות שילוב אישי בין השיטות, כדי לקבל את התוצאה המקסימלית תוך התאמה מלאה לילד.

לימוד בעזרת גלגלי עזר

ללמוד לרכב על אופניים עם טכניקת לימוד זו, הינה הדרך עם הכי מעט נפילות. עם זאת, לפעמים היא גורמת להארכת פרק הלימוד בתקופה ארוכה.

מרבית האופניים לגיל הצעיר מגיעים עם גלגלי עזר והינם מיועדות בראש ובראשונה לאזורים מישוריים.

בשימוש באופניים עם גלגלי עזר ניתן להיזהר פחות, אך עדיין יש להיזהר ולהקפיד על שימוש נבון, כלומר לרכב על מדרכות.

בהשוואה לתלת אופן, אופניים מסוג זה הינם גבוהות יותר ובעלי גלגלים רחבים פחות מאשר אלו בתלת אופן.

ולכן בנסיעה מהירה כמו גם בסיבובים חדים אופציית הנפילה עדיין קיימת.

שימוש נכון בגלגלי עזר

הכל מתחיל בהתקנה, שם חלקנו עושים את השגיאה הראשונה שלנו.

האופניים צריכות לנטות לצד אחד (ימין או שמאל זה לא משנה).

חשוב שאחד מגלגלי העזר יגע בקרקע בכל שלב, משום שאחרת אנו מעלים את האופציה לנפילה.

ברגע שהילד כבר מדווש כבשגרה, רק אז ניתן להעלות קצת את גלגלי העזר- באופן הדרגתי.

רצוי לעשות זאת מבלי לומר משהו כדי שהילד לא יחוש חרדה.

בתוך כך, נוריד את מידת התמיכה שגלגלי העזר מספקים והילד ילמד לשפר את שיווי המשקל שלו באופן הדרגתי.

באופן זה, ברבות הימים, לגלגלי העזר לא יהיה עוד צורך וניתן יהיה לגמול את הילד מהם.

במידה ונישאר תמיד עם גלגלי העזר בגובה ההתחלתי שלהם, לא יהיה הבדל גדול באופן הפונקציונלי מהשימוש בתלת האופן והמעבר לאופניים הסטנדרטיות יהיה קשה, ארוך ולפעמים אף מסוכן.

מבחינת גובהם של האופניים, ניתן לומר שגלגלי עזר הינם אופטימליים לאופנים אשר לא קטנים מ 21 אינץ'.

במידה והילד לא הצליח להיפרד מגלגלי העזר לאחר שנתיים, ראוי לנסות אלטרנטיבה אחרת.

רכיבה עם תמיכה צמודה של ההורה

כשאנו חושבים על לימוד אופניים אנו תמיד נזכרים בשנייה שבה ההורה מסיר את תמיכתו בילד והוא ממשיך לבדו…

טכניקה קלאסית זו אשר מבוססת על האמון והתמיכה השוררים בין הילד להוריו, נחשבת בעיני רבים לטכניקה האולטימטיבית ללימוד רכיבה.

ללמוד לרכב על אופניים בטכניקה זו, משמע שהאם או האב תופסים את הילד בכתפיו, תוך שהם הולכים בצעדים מהירים ותומכים בו מאחור.

כדי לנטוע בילד את תחושת היציבות רצוי שלא לגעת בכידון כאשר הילד מדווש.

המיקום האידיאלי לסוג זה של למידה הוא שטח רחב וריק, ללא מכוניות והכי חשוב-מישורי.

טכניקה זו הינה קשה עבור האם או האב העוסקים במלאכה, ובסופו של היום יש סיכוי גבוהה שיסיימו אותו עם שרירים דואבים…

אולם כפי שציינתי היא אולי האפקטיבית ביותר ומחזקת בסופו של יום עוד יותר את הקשר עם הילד.

בחירת סוג האופניים האידיאלים ללימוד עצמאי

באופן פרדוקסלי האופניים האידאלים ללימוד עצמאי, הינם אלו אשר נמוכים מעט מגובהו של הילד.

סיבה זו נעוצה בכך שאופנים נמוכים יותר יאפשרו לילד לבלום בעזרת שתי רגליו, אשר יחושו בקרקע בכל מצב ויוכלו לשמש לבלימה בכל רגע.

יש מצבים בהם עדיף אפילו להוציא את הפדלים, כדי לתת לרגליים יותר מקום.

המיקום האידיאלי לסוג זה של למידה הוא דשא, אשר יבלום באופן רך יותר את הנפילה של הילד.

ברגע שהילד חש מספיק שליטה ויציבות, ניתן להשיב את הפדלים ולהעלות את המושב.

באופן הדרגתי, ניתן לשוב לאופניים המתאימים לגובה הילד.

בראייה כלכלית, חלק ניכר מההורים מעדיפים לרכוש אופניים גבוהים יותר אשר יחזיקו מעמד לתקופה ארוכה יותר.

עם זאת, ראייה זו לא תמיד נכונה ועדיף לרכוש אופניים נמוכות יותר, או לחילופין להלוות משכנים או מכרים, כדי שהילד יוכל להתייצב בעזרת רגליו.

כמו כן אין כל סיבה לרכוש אופניים ללא פדלים, שלעיתים עולות יקר יותר.

ניתן להסיר ולהתקין אותם באופן די קל ופשוט, ללא כל עזרה של איש מקצוע.

קורקינט

ניתן להשתמש בקורקינט ככלי לשלב ביניים, בדרך לרכיבה על אופניים.

בקורקינט אנו מוותרים למעשה על הדיווש ומתרכזים בלימוד שיווי המשקל והיציבות.

לפעמים קורקינט פחות ירתיע את הילד, משום שהוא שומר על רגליו של הילד קרובות לרצפה בכל שלב.

 

בחירת הטכניקה האידיאלית עבורכם

הטכניקה האידיאלית הינה זו אשר מתאימה לכם.

התחשבו בסוג האופניים שכבר יש לילדיכם, באזור שבו אתם גרים ובגילו של הילד.

לעיתים, שילוב נכון של השיטות לצד היכרותכם עם ילדכם, הינה הדרך האופטימלית ללימוד קל ואפקטיבי.

רכיבה בטוחה

שימוש נכון באביזרי בטיחות חשובים עוד מהשלב הראשון.

הקניית הרגלים נכונים דוגמת, שימוש בקסדה יועילו למשך שנים.

לפחות בשלב הראשון כדאי לצייד את הילד גם במגנים למרפקים ולברכיים כדי לשמור על ביטחונם ועל השקט הנפשי שלנו.

השתדלו לערב את הילד בתהליך הקניה כדי לגרום לו להרגיש אהדה ומחויבות לאביזרים אלו.

בחירת הבלמים

יתרונות בלם היד:

  • פעילים למניעת תאונות כאשר רגליו של הילד מאבדות שליטה.
  • התרגלות עוד מהרגע הראשון לסוג זה של בלמים, אשר פופולריים באופניים הגדולים יותר.

אל אף שקיימת טענה הקובעת כי ידי הילדים חלשות או נוטות לשחק בבלם היד, רצוי לקנות אופנים בעלי בלמים לרגלים, ואז להוסיף (בתוספת כספית נמוכה מאוד) בלם יד.

בצורה זו ילמד הילד, כבר מהרגע הראשון-כיצד לבלום באופן משולב ובטוח.

לסיכום, לימוד הרכיבה הינו תהליך ממושך, אך כזה אשר טומן הנאה רבה.

רכיבה הינה פעילות מהנה במיוחד לילד, ויכולה להפוך אף לפעילות משפחתית מגבשת בטיולים, מסעות או בסתם רכיבה מסביב לשכונה.